Навчально-практичний семінар «Співпраця ДНЗ, ЗНЗ, ПНЗ з метою створення інклюзивного простору для дітей з особливими освітніми потребами»
Кожна дитина з особливими освітніми потребами повинна мати своє місце в житті, почуватися потрібною. І справа тут не в законах. Справа в кожному з нас. У нашій відкритості й готовності простягнути їй руку дружби, у бажанні розділити з нею тривоги, проблеми, створити умови для повноцінного життя.
Одним з основних пріоритетів розвитку сучасної освіти є забезпечення рівних прав на освіту для всіх дітей, у тому числі для дітей з особливими освітніми потребами, дітей з інвалідністю, дітей з інших соціально вразливих груп.
Реформування освіти в напрямі інклюзії підтверджується численними змінами в законодавстві України, практичною діяльністю загальноосвітніх навчальних закладів та узгоджується з основними міжнародними документами у сфері забезпечення прав дітей, зокрема зі статтею 24 «Освіта» Конвенції ООН «Про права осіб з інвалідністю».Відділом освіти Вінницької районної державної адміністрації спільно із КУ «Вінницький районний методичний центр закладів освіти» Вінницької районної ради 19 жовтня 2017 р. у м. Вінниця на базі одного з кращих позашкільних закладів Центру розвитку дитини «Бджілка» проведено навчально-практичний семінар «Співпраця ДНЗ, ЗНЗ, ПНЗ з метою створення інклюзивного простору для дітей з особливими освітніми потребами», організований відділом освіти Вінницької РДА та Вінницьким районним методичним центром закладів освіти. Учасниками якого були:
• начальник відділу освіти Вінницької РДА Томусяк С.М
• фахівці районної психологічної служби системи освіти
• фахівці районної ПМПК;
• асистенти педагогів, та вчителі з викладання корекційно-розвиткових годин;
• педагоги Центру розвитку дитини «Бджілка»;
• фахівець ПМПК Калинівського району;
• педагог Вінницького міського палацу дітей та юнацтва, яка працює з дітьми з ООП.
Ідея навчання дітей з особливими потребами у звичайній школі або дитячому садочку заснована на концепції інтеграції, розуміння того, що таких діток не треба відділяти від ровесників, поміщати в умови тривалої ізоляції. Спільне навчання батьки, педагоги, діти і інші спеціалісти сприймають по-різному. Саме організації якісного психологічного та соціально-педагогічного супроводу впровадження інклюзивного навчання в дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладах району і був присвячений вищезазначений захід.Метою заходу було обговорення:
- актуальних проблем і стратегічних підходів що до забезпечення права на освіту дітей з особливими потребами;
- роль підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів до роботи в умовах інклюзії;
- значення ролі сім’ї в процесі освітньої інтеграції дитини;
Робоча зустріч розпочалася з екскурсії закладом, на базі якого відбувався навчальний семінар. Центр розвитку дитини «Бджілка» - це новий сучасний заклад, який допомагає виховати і розвити в дитини любов до знань та творчі індивідуальні особливості, який створює можливість дитині проявити всі свої таланти серед своїх однолітків та дорослих, навчитися жити у колективі, працювати у групі та знаходити компроміси – цією інформацією поділилася з присутніми директор Центру Світлана Володимирівна Усенко.З вітальним словом до учасників семінару звернулась начальник відділу освіти райдержадміністрації Світлана Михайлівна Томусяк, яка зазначила, що працівники районної психологічної служби є важливою ланкою в реалізації усіх сучасних тенденцій в освіті: і у впровадженні інклюзивного навчання в ДНЗ та ЗНЗ району, і в якісному супроводі процесу реалізації концепції Нової української школи в цілому. У своєму виступі вона наголосила, що сучасна школа неодмінно має бути відкритою та доступною для дітей, які мають особливі потреби. Наскільки успішно такі діти зможуть адаптуватися і реалізувати себе, значно залежить від педагога, наскільки професійним буде психолого-педагогічний супровід, наскільки якісним буде навчальний і виховний процес.
На навчально-практичному семінарі висвітлено нагальні потреби корекційних педагогів проблеми закладів в яких впроваджена інклюзивна форма навчання, розроблявся алгоритм взаємодії інклюзивно ресурсного центру з психологічною службою та освітніми закладами району.
Теоретичний блок зустрічі розпочала методист КУ «Вінницький районний методичний центр закладів освіти» ВРР Тетяна Григораш з темою: «Включеність практичного психолога та соціального педагога дошкільного та загальноосвітнього навчального закладу в процес впровадження інклюзивного навчання в навчальних закладах району». У виступі акцент було зроблено на тому, що основним принципом інклюзивного навчання є те, що всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це можливо, незважаючи на жодні труднощі чи відмінності між ними, також на соціально-педагогічних та психологічних завданнях реалізації інклюзивної моделі освіти, та на сутності процесів адаптації та модифікації.
Про створення інклюзивно-ресурсного центру як засобу впровадження інклюзивної освіти в дошкільних та загальноосвітніх закладах району розповіла Алла Решетник, завідувач районної ПМПК. Увагу присутніх Алла Миколаївна звернула на основні завдання, які покликаний вирішувати Центр. А саме: проведення комплексної оцінки дитини з метою визначення її особливих освітніх потреб, розроблення рекомендацій щодо програми навчання, особливостей організації психолого-педагогічної допомоги відповідно до потенційних можливостей психофізичного розвитку дитини; надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками з питань організації інклюзивного навчання; надання методичної допомоги педагогічним працівникам дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладів, батькам дітей з особливими освітніми потребами щодо особливостей організації надання психолого-педагогічної допомоги таким дітям.
Після невеличкої перерви, робота семінару продовжилась супервізійним заняттям, яке провела методист КУ «Вінницький районний методичний центр закладів освіти» ВРР Тетяна Григораш. Активну участь в ньому взяли участь практичні психологи, соціальні педагоги, асистенти педагогів та викладач корекційно-розвиткових годин Бохоницької СЗШ І-ІІІ ст., Лука-Мелешківської ЗОШ І-ІІІ ст. та Стрижавської ЗОШ І-ІІІ ст. Усі присутні отримали методично-інформаційні кейси для роботи по організації інклюзивного навчання.
На завершення учасники семінару обмінялися думками що-до напрямів та перспектив розвитку інклюзивної освіти та висловили свої сподівання на виваженість кроків у реформуванні спеціальної освіти в Україні. Незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального здоров’я, кожна людина має право на повноцінне життя, освіту, якість якої не відрізняється від якості освіти решти людей. Саме тому, на часі в Україні одним із пріоритетних напрямів реформування освіти є запровадження інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу. І хоча «інклюзія» не є докорінно новим явищем для нашої країни,на шляху її ефективного запровадження є багато труднощів та перешкод.
Зміни в законодавчих і нормативно-правових документах про розвиток інклюзивної освіти викликають чималу кількість запитань про їх запровадження в більшості учасників освітнього процесу – керівників навчальних закладів, педагогів, батьків тощо. Організатори семінару ставили собі за мету відповісти на основні запитання про впровадження інклюзивної освіти в навчальних закладах системи дошкільної та загальної середньої освіти, з якими кожен з нас зустрічається у процесі роботи з педагогами та батьками.
Процеси інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади набудуть значного поширення і стануть успішними лише за умови зміни ставлення в суспільстві до цих дітей та до ідеї інклюзії, за умови покращення матеріального забезпечення системи освіти, здійснення необхідної фахової підготовки та перепідготовки всіх дорослих, що працюють з цими дітьми.Сподіваємось, що даний навчально-практичний семінар стане одним з перших і впевнених кроків в освіті Вінницького району по організації якісного інклюзивного середовища.
|